۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

حضور در جلسه باز انجمن معتادان گمنام!!

درود بر دوستان عزيز!
ديروز فرصتي دست داد تا به همراه سه، چهار تن از دوستان شاعر و نويسنده همشهري در برنامه ي باز انجمن معتادان گمنام (NA) شركت جوئيم. حضور در اين برنامه به طور كلي داراي اهميت زيادي براي من و دوستان همراهم بود، از اين رو كه همگرايي، نشاط، پويايي، همكاري، همدلي، شجاعت، جسارت، قدرت انتخاب و خيلي چيزهاي ديگري كه در فضاي كنوني كشورمان از افراد و جامعه رخت بربسته است، در آنجا موج مي زد و خودنمايي مي كرد. وقتي فكر مي كنم، توي اين دو، سه ماهه ي اخير براي اولين بار بود كه دست مي زدم، مي خنديدم و كلي ذوق مي كردم، مي كرديم.
به هر روي فكر كنم، حضورم در اين برنامه قدري بيشتر از گذشته انگيزه و شور و نشاط به من داد و هم من با حضورم آنها را تشويق و ستايش كردم.
در جلسه ي باز ِ انجمن معتادان گمنام، حضور افراد غير معتاد يا اينكه كساني كه تمايل دارند از مواد مخدر دوري كنند يا با اين انجمن بيشتر آشنا شوند، اشكالي ندارد و بلامانع است.
اتفاقن پيام اصلي و ضرورت چنين جلسات بازي به قول خود انجمني ها، شيوه ي پيام رساني انجمن به جامعه است كه مي توان با حضور در NA ، فرد معتاد را از بند اعتياد رهايي داد.
من فكر مي كنم اين شيوه بسيار كارآمدتر و معنوي تر است، كه فردي كه تمايل به ترك اعتياد دارد خود را در بند برخي از پزشكاني، كه نام طبيب را بر خود نهاده اند، بياندازد. اين شيوه به اعتراف كساني كه تا كنون در پاكي كامل به سر مي برند، راه بي برگشت پاكي است.
البته سم زدايي، معمولن تحت نظر پزشك انجام مي گيرد.
به هر روي من از صداقت، جسارت و همدلي اشان و شور و نشاط و پويايي و مشاركت پذيري یی که در آن ها موج مي زد، خيلي حال كردم. مثلن پايان مراسم، اختصاص به جشن پاكي يك ساله ها داشت. منظور از پاكي يك ساله ها، اين است كه، كساني كه به مدت يكسال با حضور در اين انجمن، از مواد مخدر پاك شده اند و ديگر دود نمي گيرند، در جشني شركت مي كنند كه به افتخار پاكي آنها برگزار مي شود. اين افراد با رهجو يا راهنماي خود كه كمك به پاكي آنها كرده است، بر روي سن حاضر مي شوند و تجربه ي خود را در دوران معتادي و پاكي به حضار اعلام و اننقال مي دارند. فرد وقتي بالا مي رود با حفظ گمنامي خود، تنها اسم خود را اعلام مي كند و مثلن مي گويد: سلام... حسن معتاد هستم. و حضار نيز كه بيشتر دوستان و هم انجمني هاي اوست، همه با هم به اين طريق پاسخ او را مي دهند: سلام حسن...
بعد او شروع به بيان تجربيات و خاطرات خود از دوران وابستگي به مواد و بعد هم ترك اعتياد مي كند.وقتي هم، مي خواهند شمع جشن تولد دوباره يا پاكي خود را خاموش كنند. حضار با تشوق ممتد و سرور خواني، به شادي مي پردازند. مثلن همراه با كف زدن، ميگن مبارك مبارك... مباركه ايشاء الله .... ماشاء الله
اين دوستان اعتقاد دارند با ترك اعتياد، يك زنده گي دوباره را آغاز مي كنند و اسمش را هم مي گذارنند، تولد دوباره...
آنها بر اين باورند، اعتياد تنها يك مصرف افيون نيست، بل كه يك بيماري است كه ذهن، روح و جسم را مثل خوره مي تراشد و از بين مي برد....
آنها اعتقاد دارند يك معتاد تنها با حضور در NA مي تواند ترك موفقيت آميزي از مواد افيوني داشته باشد. زيرا كساني كه در آنجا حضور دارند، همدل با او هستند و او را با همه ي مشكلاتي كه دارد و هر آن چه كه هست مي پذيرند و دوست مي دارند و به كمك فرد مي شتابند.
انجمن هاي NA معمولن در فرهنگسراهاي خاص و پارك ها جلساتي را برگزار مي كنند و بر اين اصل برنامه اشان استوار است كه هر معتادي، مي تواند با ترك و قطع مصرف و نيت بهبودي به اين جلسات قدم بگذارد و با گرفتن رهجو يا راهنما و كار كردن دوازده قدم خود را مواد افيوني پاك كند. اين جلسات به جلسه ي خوشامد گويي معروف است.

پس از نگارش:
اصل برنامه ي NA بر جاذبه استوار است نه تبليغ!
N.A نام مخفف Narcotics Anonymous به معناي معتادان گمنام است. اين انجمن در سال 1953 تشكيل شد و اولين جلسه ي آن در جنوب كاليفرنيا برگزار شد. تا دهه ي 60 ميلادي فعاليت محدودي در سير نزولي عضوگيري داشت اما سرانجام در سال 1972 انجمن با تشكيل دفتر خدمات جهاني NA در لوس آنجلس، بلوغ و جهان شمولي خود را نشان داد.
امروزه ميليون نفر در جهان با بهره گيري از آموزه هاي جهان شمول، اخلاقي و عرفاني NA خود را از بند اعتياد به مواد افيوني رها مي كنند. انجمن به كساني كه در حال بهبودي يا خواستار بهبودي هستند كتاب پايه و بعد نيز دوازده گام را ارائه مي نمايد.
متاسفانه روزنامه ي جوان وابسته به دولت، انجمن NA در تهران را متهم به دخالت در اعتراضات خياباني جريانات اخير - پس از انتخابات- كرده است!!

۱۹ نظر:

رویا ابراهیمی گفت...

سلام . مطلب رو خوندم . با انجمن naو شورو نشاطی که اونجاست به دلیل شغلم اشنا هستم . مرسی مطلب شما اطلاعاتم رو وسعت بخشید . فقط یه پیشنهاد: ظرفیت خواننده مجازی به اندازه خواننده روزنامه نیست و براغی استقبال بیشتر از مطالبتون فکر میکنم اگر به خلاصه نویسی عادت بکنید که از حوصله خواننده وبلاگی خارج نشه فکر میکنم بهتر باشه . یاحق

حميد موذني گفت...

درود بر روزنامه نگار ارجمند
کار قابل ارج و انسانی کرده اید
موفق و پویا باشید- حمید موذنی

اميد گفت...

سلام دوست من...با اين انجمن آشنا نبودم كه شما لطف كرديد آشنايي داديد...ذاستي روزنامه نگاري با وبلاگ نويسي تفاوت داره؟؟نوشته بلند هم خواننده خودش را دارد...

مهدي تقي نژاد گفت...

سلام و درود
به واسطه فعاليت شغلي ام در فرهنگ سراهاي تهران با اين گروه ها آشنا هستم. اميدوارم روزي بيايد كه جامعه پاك باشد و همه از نو متولد شوند.
سبز بماني.

ناصر ساجدی/س.سمیل گفت...

سلام به شما دوست بزرگوار
ممنونم از محبت شما. شاید سخن شما درست باشد ولی ما با همین هم می سازیم.

قطره محال اندیش گفت...

سلام بر دوست عزیز!
منم خودم تا به حال توی چندتا از جلساتشون رفتم!!!
واقعآ حس بازگشت به زندگی رو با چشمان خودم دیدم!!!
با "یه چیز متفاوت" بروزم!
خوشحال میشم بهم سر بزنید!!!
یا حق...

پندار نیک گفت...

درود بر تو
مطلب خوبی بود دست شما درد نکنه
ای کاش میگفتی انجمن از کجا تامین مالی میشه

اميد گفت...

سلام دوست

يه مطلب نوشتم دوست دارم نظر شما را هم بدونم.

فرید صلواتی گفت...

شما اگر جای من بودید چه می کردید؟

احمد فکراندیش گفت...

سلا م خان
چاکریم . با انسولین و قند خوبی. اون روز بین دوستان ذکر خیرت بود یادی از خاطرات مشتی با تو بودن در تهران. روزگار خوش کتاب که هنوز بوی اصلاحات می وزید. من که خوب نیستم اما تو باش. سرخوش و خندان باشی

یاسی گفت...

سلام.
ممنون که سر زدید.مطلبتون رو خوندم.


راستی من ایمیلی دریافت نکردم!

ناشناس گفت...

\سلام
با وبلاگ جدیدم و شجره نامه به روزم
www.sohrabtavoosy.blogfa.com

ahmad گفت...

سلام غلامرضا
وقت کردی اینجا را هم ببین.

ناشناس گفت...

salam

سانتیاگو زاولا گفت...

تجربه جالبی باید باشه
سلام

سيامك برازجاني گفت...

سلام دوست نازنينم
فقط قصد ابراز ارادت بود. مقصد ما اما نرسيدن بود

زری شاه حسینی گفت...

دم همه دم الله الله، صاحب دم الله الله، شادی وغم الله الله، اوهمه دم الله الله، پیرکرم الله الله ...

نامجو گفت...

iسلام.

لیلا کمالیان برازجانی گفت...

بله والبته بضی ها چه دیر به NAمیرسند!!